dilluns, 2 d’abril del 2018

Informació i sobre-informació


            En l’anterior entrada analitzava breument els riscos que la informació digital en forma d’hipertext té per a la societat. Però quin és l’origen de l’hipertext i per què resulta tan eficient i pràctic en el món actual?

            Per una banda els teòrics del paradigma hipertextual afirmen que aquest sistema d’ordenació coincideix amb la forma en que pensem, associant idees. De fet, fins i tot la possibilitat de reorganitzar els coneixements que tenim i de guardar els nous resultants coincideixen amb els nostres processos reflexius, on combinem la memòria de curt abast, on té lloc la reflexió, amb la de llarg abast, on emmagatzemem els coneixements adquirits i els podem recuperar quan cal.

            Si ens mirem com entén l’home contemporani el seu entorn, observarem que l’espai i el temps han canviat la seva estructura. Abans eren lineals, ja sigui la distància entre dos punts en línia recte o l’interval entre dos esdeveniments. Però ara són circulars. L’evolució tecnològica permet que les distàncies es mesurin en temps, només cal recordar quina és la dada a que donem més importància en els navegadors pels cotxes. Avui és més a prop Lleida de Barcelona, una hora en Alta Velocitat, que Igualada, hora i mitja en els Ferrocarrils de la Generalitat, tot i que linealment sigui a l’inrevés. I els mitjans de comunicació, com les videoconferències, ens permeten fer reunions sincròniques amb persones que estan a l’altra banda de la Terra.

            Donades aquestes condicions, realment l’hipertext s’emmotlla com un guant a una mà a la nova realitat. Permet entrar sincrònicament quan volem o mantenir converses de manera asincrònica quan ens interessa. I el seu mateix funcionament em permet viatjar pel món cada vegada que entrem a la xarxa d’Internet.

            Però vet aquí que les mateixes característiques de l’hipertext poden significar el seu pitjor problema. Potser sigui cert que funciona com el nostre cervell, però hi ha una diferència important. En el nostre cap guardem un nombre d’informacions immensament menor que el que podem trobar a la xarxa. Puc gestionar el que ja sé, però en la voràgine de dades, dates, informacions, imatges i sons que es van succeint d’enllaç en enllaç el més normal és que em perdi. Al final no sabre per on he entrat i per on tinc la sortida, que cercava i què he trobat. Massa sovint el cúmul de noves informacions em supera, sense entrar en quines són certes i quines són falses. Com dèiem en la primera entrada, tendim a donar per vàlides totes les entrades que trobem.

            Amb això no vull dir que l’hipertext sigui un element negatiu, només insistir en que cal molta preparació per endinsar-se en les seves rutes. Diem que naveguem per la xarxa. Doncs per navegar en un vaixell a la vida real, sent el tu el capità, qui dirigeix i maniobra la nau, cal tenir una formació i uns estudis. I quan més gran l’embarcació, més complicada la obtenció de la titulació. I no podem pas negar que Internet és un navili ben gros.



Aquí teniu un enllaç amb l’opinió d’Umberto Eco sobre aquesta sobre-informació que ens ofereix Internet:






I un article del diari El País que parla també d’aquest tema:






Finalment, perquè ens fem una idea del que passa de manera sincrònica a la xarxa en 60 segons, aquí teniu una infografia que es va publicar a https://www.domo.com/ fa un temps:


2 comentaris:

  1. Molt interessant, Eduard!

    De fet, hi ha (Nicholas Carr) que allò que no tenim dins el cap ja integrat no ho podem fer servir per a reflexionar. Primer cal adquirir-ho, emmagatzemar-ho i després reflexionar. I sembla que l'hipertext només ens dóna aquest accés, però difícilment podrem pensar millor si no ens acostumem a aquesta nova manera de pensar que comentes.

    ResponElimina
  2. Hola Eduard,

    Molt d’acord en el fet que hem de destriar la informació bona de la dolenta. Els hipertextos ens les ofereixen totes. També d’acord quan dius que som nosaltres els navegants dins el vaixell quan ens endinsem per la xarxa. Jo sí que em sento amb la necessitat de preparar-me per endinsar-m'hi, però de vegades veig gent més jove que no semblen témer l'hipertext. Potser l’èxit de l’hipertext és la senzillesa en el seu maneig, a banda que la informació sigui contrastada o no, com molt encertadament diu Umberto Eco: “Internet no selecciona la información”. Aquest és un altre assumpte.

    ResponElimina